Onderwijssymposium Gorredijk: speeddaten met boeken werkt echt

april 11, 2014 in nieuws door Redactie

Kees Broekhof legt aan de leerkrachten uit hoe belangrijk vrij lezen op de basisschool is.

Kees Broekhof legt aan de leerkrachten uit hoe belangrijk vrij lezen op de basisschool is.

Gorredijk | Leerkrachten en schooldirecteuren van het openbaar onderwijs waren woensdag 9 april een en al oor tijdens het symposium Meer Lezen, beter in Taal dat gehouden werd in het leescafé van de bibliotheek in Gorredijk. Kees Broekhof nam de aanwezigen in zijn onderzoek en ervaringen over lezen in het basisonderwijs. Broekhof is onderzoeker van lees- en taalonderwijs.

“Een kind dat van jongs af aan veel leest, heeft daar zijn hele leven profijt van”, met die woorden opende Sjoerd Bonnema treffend het symposium. Bonnema is medeorganisator van de bijeenkomst en werkzaam voor het openbaar onderwijs in Opsterland. Hoewel het leesonderwijs op de openbare scholen al veel aandacht krijgt, enthousiasmeert Bonnema zijn toehoorders met enkele inspirerende voorbeelden. “Een boekenkring die met speeddaten werkt, een leerkracht die de klas voorleest maar de kinderen in spanning laat door het eind van het boek geheim te houden”, het zijn mooie methoden om leerlingen nieuwe boeken aan te bieden en vooral om het lezen op school leuker te maken.

De conferentie liet ook de goede samenwerking tussen de openbare basisscholen en de bibliotheken zien. In Opsterland werken basisscholen al lang samen met de bibliotheek. Op veel scholen staat een boekencollectie die de bibliotheek ieder halfjaar volledig vernieuwt. Bovendien krijgen de scholen bezoek van een leesconsulent. Die maakt kinderen enthousiast voor het lezen van boeken en leert docenten hoe zij datzelfde kunnen doen.

Tijdens de conferentie kreeg ‘Bibliotheek op school’, een landelijk programma ontwikkeld door Kunst van Lezen, veel aandacht. Het is een educatieve aanpak voor het basisonderwijs die zich richt op leesbevordering, taalontwikkeling en mediawijsheid. Met dit programma kunnen scholen, bibliotheken en gemeente op structurele wijze lezen en mediawijsheid in het basisonderwijs stimuleren.

Het doel van ‘Bibliotheek op school’ is om kinderen meer boeken laten lezen. Waarom? “Kinderen die veel lezen, leren nieuwe woorden bij waardoor spellen en begrijpend lezen makkelijker wordt,” legt onderzoeker Kees Broekhof uit. “Ook hun schrijfstijl en de kennis van grammatica verbetert. Dat is kennis waar ze bij het schrijven van een sollicitatiebrief of het begrijpen van een brochure over belastingen de vruchten van plukken.”