Musical Ester: racisme is van alle tijden

april 3, 2014 in nieuws door Redactie

Het koor der ballingen. Foto Marije Geertsma (c)

Het koor der ballingen. Foto Marije Geertsma (c)

Vasthi/Marna Jongsma. Foto Marije Geertsma (c)

Vasthi/Marna Jongsma. Foto Marije Geertsma (c)

Gorredijk | Racisme is van alle tijden, het lijkt een wet van Meden en Perzen. Gisteravond, woensdag 2 april, ging de musical Ester in première in de Ontmoetingskerk van Gorredijk. De musical trekt één op één het Bijbelse verhaal door naar de huidige tijd van racisme, vluchtelingenproblematiek en discriminatie.

De musical werd vertolkt door ruim zeventig kerkleden van alle kerken in Gorredijk. En dat deden ze op bijzondere wijze. De uitverkochte zaal, 250 bezoekers, werd eerst meegenomen in het verhaal van Esther Colthof (1923-1943). Aan de hand van prachtige filmische beelden, vertoond op het witte decordoek, werd haar verhaal verteld maar ook het verhaal van de vooroorlogse Joodse gemeenschap in Gorredijk. “De musical Ester is een ode aan Esther Colthof en de Joodse gemeenschap van Gorredijk”, verduidelijkt de voice-over.

Opgejaagden

Beklemmend is vervolgens de opkomst van het koor. Als opgejaagden lijken ze rechtstreeks afkomstig uit de filmbeelden van de Tweede Wereldoorlog: “Weggehaald, opgepakt, meegesleurd, neergesmakt.” Het verhaal voert vervolgens naar het hof van koning Ahasveros, gespeeld door Johan Draaistra. Hij wentelt zich in weelde en jolijt, staat niet stil bij wat er in zijn land Perzië gebeurt en onttroont koningin Vasthi (Marna Jongsma).

Met een vette knipoog naar de vele talentenshows op tv wordt vervolgens een miss Perzië-verkiezing georganiseerd om daarmee Ahasveros te voorzien van een nieuwe koningin. De Joodse Mordekai (Minne Bron) spoort zijn nichtje Ester (Tineke de Jong) aan om mee te doen. “Ik, een Joods meisje, een balling, doe mee aan deze missverkiezing,” Ester houdt haar afkomst geheim en wint de verkiezing.

Eigen mensen eerst

Het is van alle tijden: een meute morrende inwoners die zich beklaagt over de toestroom van buitenlanders. Dit vuurtje wordt handig aangewakkerd door ‘eerste minister’ Haman (Jan Siert Tjeerdsma). Prachtig is de scène waarin Haman omringd wordt door pers en roept: “Eigen mensen eerst!” Op slinkse wijze laat hij de koning een wet (van Meden en Perzen) ondertekenen waarin vastgelegd wordt dat de Joden zullen worden uitgeroeid. Het koor: “Racisme is een parasiet die leeft van rotte peren.”

“Wie kan dit nog stoppen?”, vraagt Mordekai zich af. Samen met Ester komt hij in verzet. “De schellen vallen van mijn ogen, het sprookje is voorgoed voorbij”, een prachtige solo van Ester waarin ze kiest voor haar Joodse volk. Haman wordt ontmaskerd als samenzweerder, “Het lot zal worden gekeerd”, verzekert koning Ahasveros. De musical sluit af met een stralende en hoopgevende apotheose: “Zonlicht breekt tóch door, de nacht heeft afgedaan. De toekomst ligt in het verschiet, we durven het weer aan”, besluit het koor.

Musical Ester werd geschreven door Gerard van Amstel en Gerard van Midden, schrijvers van diverse reli-musicals. De regie was in handen van André van der Bijl, muzikale leiding van Hans Jonker en Durk Jongsma. De musical wordt nog op vrijdag 4 en zaterdag 5 april opgevoerd (beide voorstellingen uitverkocht).