Koningsspelen Librije goed voorbeeld van participatiemaatschappij

april 25, 2014 in nieuws door Redactie

Bandana, halsdoek of minirok: het oranje doekje was multifunctioneel. (c) Jan Sybrandy

Bandana, halsdoek of minirok: het oranje doekje was multifunctioneel. (c) Jan Sybrandy

Door Jan Sybrandy
Gorredijk | Vandaag, vrijdag 25 april, werden de koningsspelen gehouden op vele basisscholen in het land, zo ook op De Librije in Gorredijk.

Na een inleidend praatje van directeur Tseard Kuperus, werden de koningsspelen om 9:20 uur geopend met een dans. Aan deze dans werd door alle kinderen meegedaan. Niet alleen leuk maar ook nog eens als warming-up voor de spelen.

Voordat er aan de spelen werd begonnen, had al de jeugd een oranje ‘koningsdoekje’ gekregen. Dit doekje bleek tijdens de spelen erg multifunctioneel, sommigen maakten er een halsdoekje van en anderen toverden het doekje om tot een soort masker, wat je bij hooligans ook wel ziet.
Weer anderen slaagden erin om er een rokje van te maken of knoopten het als bandana om het hoofd. Al met al een ‘koninklijk’ idee dat doekje.

De spelen bestonden voor de wat jongere jeugd uit onder andere:
– was op hangen
– ring schuiven
– koek happen
– flessen voetbal (gevuld met water) in de panna kooi
– stoepkrijten
– frisbee gooien
– water over brengen in een bekertje

Voor de wat oudere jeugd waren er wat andere dingen georganiseerd:
– zumba
– moderne dans
– fitness
– voetbal clinic
– boot camp

Goede koningsspelen zijn niks zonder ouderwets koekhappen. (c) Jan Sybrandy

Goede koningsspelen zijn niks zonder ouderwets koekhappen. (c) Jan Sybrandy

Om half elf was er een kleine pauze ingelast om de kinderen, maar ook de leerkrachten en de begeleiding, te kunnen laten genieten van limonade of koffie met een koekje. “Het is erg leuk om te zien dat ouders met kinderen op De Librije erg goed weten wat Rutte bedoeld met participeren, er was een heleboel hulp”, aldus een der ouders.

Tegen half twaalf werden de spelen afgesloten met een optreden van de kinderen. Ze deden een moderne dans, die ze dezelfde ochtend nog geleerd hadden. Het applaus was voor hun, maar eigenlijk ook voor alle kinderen.